torstai 16. huhtikuuta 2015

Huh huh!

Täällä taas ja tällä kertaa omalla koneella! :) 

Nyt on jo torstai ja paljon uutta on tullut nähtyä!  14.4.2015 Tiistaina aloitin työpäivän 8:30 ja lopetin työpaivän 21:10, eli tiistai oli pitkäpäivä. Tiistai aamusta menin isäntäperheen äidin kanssa töihin ja tein toimisto hommia Mariean kanssa. Oikeastaan katsoin vain sivusta mitä hän teki, mutta onneksi uusia jäseniä 4H lisättäessä sain kertoa oikeat tiedot Marieanille. No tuota enhän minä osannut lausua norjalaisia nimiä oikein! Täällä on kummallisa syh yhdistelmiä ja nimeä ei lueta samalla tavalla, kuin se kirjoitetaan. No Mariean sai hyvät naurut ja minä harjoitusta norjan kielestä :D

Iltapäivällä lähdin Kristelin kanssa Rikkestadiin, joka on noin tunnin ajomatkan päässä Mossista. Siellä pääsin tutustumaan 4H-kerhoon, joka oli menossa metsään grillailemaan. Ruoka oli hyvää ja maisemat mitä ihanempia! Sain taas koittaa lausua norjalaisia nimiä, mutta onneksi ne olivat aika helppoja kuten Philippe tai Astrid. Olin kotona vasta yhdeksältä ja täytyy sanoa, että olin jo aika poikki. Illalla vielä näytin isäntäperheelle missä päin Suomea oikein asustan ja kuinka suuri ja valtava Kaustinen onkaan... :P

15.4.2015 Keskiviikkona aamu sujui samalla tavalla, mutta lähdin Marieanin mukana Strömskogeniin. Se on hyvin lähellä Ruotsin rajaa, joten ajomatka kesti sivuunsa yli kaksi tuntia. Täytyy kuitenkin myöntää, että Strömskog oli oikein kaunis paikka järven rannalla. Mariean yritti saada heidän kyläänsä uudestaan 4H toimintaa. Enhän minä osannu siellä nyt mitään muuta sanoa, kun Hej! Laila! :DD Kahden tunnin ajomatkan aikana Mariean koitti kuitenki opettaa minulle lisää norjalaisia sanoja. Eli kun tulen pois Norjasta pois en osaa enää puhua ollenkaa Suomea!! tai ehkä ei....
Palattuamme Strömskogenista olin vähän aikaa toimistolla,jonka jälkeen lähdin kotiin. Täällä isäntäperheen luona minulle iski päänsärky. Uskon, että se johtui siitä , että kaikki täällä on minulle niin uutta! Selvisin buranan avulla päänsärystä ja sen jälkeen lähdinkin katsomaan isäntäperheeni organisoimaa 4H kerhoa. 

 16.4.2015 Päivät ovat kulkeneet, kuin siivillä!! Nyt on jo torstai ja minulla on vapaa päivä! Ja mikä parasta saan nauttia vapaa päivästä auringon paistaessa! B) Iltapäivällä lähden isäntäperheeni kanssa Haldeniin näkemään nähtävyyksiä JOTEN otan paljon kuvia ja ajattelin saada kuvat kännykästäni koneelle viikonlopun aikana! :) Koska nyt blogini näyttää tylsältä ja mustavalkoiselta HYI!

Mitä olen huomannut Norjassa 

Hauskinta on ollut huomata kuinka sitä ikävöi jo nyt ruisleipää! Täällä syödään pelkästään valkosta höttöä, tai no ei ehkä mitään Espanjan valkohöttö leipää, mutta meidän paahtoleipää. Leipää syödään PALJON!!!
Ja on ollut hauska kuunnella norjalaisten puetyyliä! He puhuvat melkein kuin ruotsia, mutta kuuma peruna suussa ja heidän puhuessaan, jossakin kohtaa lausetta mennään korkialla tai no vaikea selittää, mutta kyllä te tiiätte. 
Täällä on ihastuttavia puutaloja ja paljon farmeja eli maataloutta. Kuvia näistä taloista myöhemmin! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti